Festarit ovat osalle meistä kesän kohokohtia. Musiikkia, ystäviä, uusia kokemuksia ja tunnelmaa, jota ei oikein löydä mistään muualta. Kun ohjelmaa riittää aamusta yöhön, on kuitenkin helppo unohtaa muutama tärkeä perusasia.
Jos pitäisi antaa vain yksi vinkki onnistuneeseen festariviikonloppuun, se olisi tämä: nuku, syö ja juo.
Aloitetaan nukkumisesta. Tai ainakin sen yrittämisestä. Rehellisyyden nimissä festareilla uni ei aina ole itsestäänselvyys. Teltassa voi olla liian kuuma, liian kylmä tai naapurit voivat päättää perustaa oman jatkoklubinsa juuri silloin, kun olet saamassa unta. Täydellisiä yöunia ei siis kannata tavoitella. Jo muutamakin tunti unta auttaa palautumaan ja jaksamaan seuraavan päivän keikat paremmin.
Toinen tärkeä asia on syöminen. Festaripäivä voi venyä pitkäksi, ja välillä innostus vie mennessään niin, että ruokailu unohtuu. Säännöllinen syöminen auttaa pitämään energiat yllä ja ehkäisee turhaa väsymystä. Nälkäisenä myös pienet vastoinkäymiset tuntuvat usein paljon suuremmilta kuin ne oikeasti ovat.
Kolmas vinkki on juoda riittävästi vettä. Kesä, auringonpaiste, tanssiminen ja pitkät päivät kuluttavat nestettä yllättävän paljon. Vesipullo kannattaa pitää mukana ja täyttää aina mahdollisuuden tullen. Riittävä nesteytys auttaa jaksamaan ja tekee olosta huomattavasti mukavamman.
Festarit eivät ole suoritus. Kaikkea ei tarvitse nähdä eikä jokaiseen hetkeen tarvitse osallistua täydellä teholla. Joskus paras päätös voi olla istua hetkeksi varjoon, syödä jotain hyvää tai ottaa pienet päiväunet ennen illan pääesiintyjää.
Pidä siis huolta itsestäsi ja myös kavereistasi. Kun uni, ruoka ja juoma ovat edes suunnilleen kunnossa, jää viikonlopusta mukaan enemmän hyviä muistoja ja vähemmän tarinoita siitä, miten maanantaina piti palautua vielä keskiviikkoon asti.

